8.3.10

ECR - Efficient Consumer Response - Efektivní spotřebitelská odezva

V jednom svém dřívějším příspěvku jsem se zabýval hrou Distribuce piva. Ta názorně ukazuje, kde vznikají v dodavatelských řetězcích zbytečné výkyvy v zásobách a s nimi spojené náklady, a jak je lze snižovat tím, že se lépe výměňují klíčové informace a zkrátí se dodací lhůty.

V reálném světě je to samozřejmě složitější, nicméně základní pravidla jsou obdobná. Snížení logistických nákladů a zvýšení/udržení výnosů vyplývající ze spokojenosti zákazníků lze dosahovat pouze tehdy, když jednotlivé články dodavatelského řetězce kooperují.

Nicméně, kdokoliv to prakticky zažil, ví, že kooperace mezi nezávislými ekonomickými subjekty je věc velmi ošemetná. Často vítězí zásada "lepší hrabec v hrsti, než holub na střeše" a silnější strana svou moc využívá nadoraz k maximalizaci svého krátkodobého zisku. Lze tedy vůbec za takových podmínek účinně kooperovat a snižovat náklady?

Myslím si, že ano. Jednu takovou vizi účinné kooperace mezi retailery a jejich dodavateli představuje systém ECR - Efficient Consumer Response - Efektivní spotřebitelská odezva. Jeho hlavní výhodou je to, že je postaven na globálních standardech, takže jakákoliv firma, která si je osvojí, tím získává určité minimální potřebné kompetence k zapojení do různých řetězců.

Aktuální pojetí ECR lze nalézt například na stránkách www.globalscorecard.net. Pro všechny zájemce jsem připravil přehledovou mapu základních pilířů, na kterých je ECR postaveno.

Základní komponenty ECR

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prohledat tento blog