Kdo umí, ten umí, kdo neumí, ten učí. Tuto větu lze slýchat velmi často, obzvlášť v případě, že účastníci hovoru mají pochybnosti o kompetentnosti toho svého učitele.
Ať již jsou výtky oprávněné či nikoliv, je tím obvykle myšleno, že praxe je teorii nadřazena. Podle mého názoru je však spíše mnohem vhodnější a přínosnější hledat mezi teorií a praxí rovnováhu. A obě strany jedné mince co nejlépe propojit, aby bylo možné využít jejich silné stránky.
Na západ od nás si to uvědomují dlouhodobě. Akademici v řadě případů velmi úspěšně s praxí spolupracují a firmy, a to i ty malé a střední, dokáží využít nejmodernější teoretické poznatky. Zároveň jsou schopné akademikům předložit ty největší oříšky k řešení. A funguje to k oboustranné spokojenosti.
U nás ovšem spolupráce praxe a teorie příliš dobře nefunguje. Mezi oběma sférami jsou vykopány hluboké příkopy nepochopení a není příliš velká ochota je překročit. Co ale s tím? K tomu, aby spolupráce fungovala, o ni musejí stát všechny zájmové skupiny.
Na toto téma jsem v loňském roce dělal jeden menší výzkum ve spolupráci s australskými kolegy, kteří již dříve totéž dělali v Austrálii a Malajsii. Zajímalo nás, jak vysokoškolští pedagogové v ekonomických disciplínách jako osoby vnímají spolupráci s praxí, zda jsou ochotni s firmami spolupracovat a co jim v tom případně brání.
Nejdříve jsme společně provedli rozhovory s různými pedagogy na Ekonomické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a na VŠE. Poté jsme oslovili e-mailem cca 500 pedagogů z ekonomických disciplín z několika veřejných vysokých škol a chtěli jsem od nich vyplnit online dotazník. Odpovědělo jich 85. Reprezentativnost vzorku vzhledem k základnímu souboru tedy nebyla příliš vysoká, nicméně dotazník obsahoval spíše otevřené otázky a zajímalo nás vnímání problematiky spolupráce s praxí z hlediska modelu znalostních komunit (Lave a Wenger, 1991).
Zajímavé je, že ve většině případů byl na straně pedagogů značný zájem o praktické zkušenosti - zejména z důvodů osobního růstu, aktualizace znalostí, rozvoji manažerských a komunikačních dovedností, testování teorií v praxi, navázání užitečných kontaktů a zlepšení výuky samotné. Ovšem praxi za zdroj nových teoretických poznatků a výzkumných otázek považovala mizivá část - to může svědčit o "povyšování se" nad praxi ze strany řady akademiků, potenciálním důsledkem tohoto postoje pak může být irelevance výzkumu pro praxi, což je obzvláště u nás vcelku běžné.
Významné byly také bariéry, které lepší spolupráci podle pedagogů brání. Především je bariérou neutěšená situace v zaměstnání - vysoké pedagogické vytížení, neexistující zástupnost, fixní pracovní doba apod. Je tedy třeba spolupráci s praxí, je-li považována za žádoucí, podpořit na konkrétních školách i z tohoto hlediska.
Dále jsme se ptali na preferovanou formu spolupráce z hlediska časových nároků. Jako nejvhodnější se jeví dlouhodobější vztah - jeden semestr na plný úvazek nebo jeden den v týdnu po dobu celého semestru. Je to logické. Teprve po delší době je možné získat potřebný vhled a zpojit se patřičně do fungování hostitelské organizace.
V tuto chvíli je to samozřejmě pohled pouze jedné ze zainteresovaných stran. Ještě zbývají samotné podniky, vysoké školy jako instituce a eventuálně i veřejná sféra. Například v již uvedené Austrálii existuje speciální podpůrný program Researchers in Business, který má za cíl nastartování spolupráce mezi malými a středními firmami a univerzitami. Nebylo by vhodné něco podobného i u nás?
Ve výzkumu na toto téma budu určitě pokračovat, především u dalších zainteresovaných stran. Snad se ukáže, že výzkum bude užitečný i pro praxi :-)
Zdroje
LAVE, J., WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. New York, NY, USA, Cambridge University Press, 1991. ISBN 0-521-42374-0
VOJTKO, V., BERGAMI, R., SCHULLER, A., TICHÁ, L. Pedagogové ekonomických disciplín na vysokých školách a praxe - nutná synergie? Acta Universitatis Bohemiae Meridionales, Vol. XII (3), 2009, pp. 7-15.
Přesně na toto téma jsem napsal článek 1.1.2010 (http://www.biker600.com/blog/sepeti-teorie-s-praxi/) a byl jsem nařčen z toho, že si tak hledám klienty. Bude to ještě trvat hodně dlouho než to lidé (na obou stranách) pochopí.
OdpovědětVymazatDíky, taky si myslím, že je to téma hodné diskuze. My jsme například na katedře oficiálně pořádali kulatý stůl s praxí (http://kod.ef.jcu.cz/w3/index.php?page=kulaty-stul-vztahy-vs-s-praxi) - to je myslím potenciální cesta, jak to udělat tak, aby z toho něco vyplynulo nejen pro jednotlivce.
OdpovědětVymazatAle stejně to prakticky funguje zejména na osobních kontaktech a ty nejsou jinak úplně nahraditelné. A čím dále od Prahy, tím je to složitější :-)
sorry ale je trochu divné takto generalizovať. keďže ja ako potencionálny historik vidím že neexistuje absolútne žiadna možnosť spolupráce historika s nejakou firmou
OdpovědětVymazatV textu jsem to upřesňoval na VŠ pedagogy v ekonomických disciplínách, ke kterým mám nejblíže a jichž se výzkum týkal, ale zcela určitě si myslím, že využití je i jinde - liší se ovšem bezpochyby míra možností.
OdpovědětVymazatA co se týče konkrétně historie. Ta má obrovskou moc vyprávět příběhy, které dokáží některé firmy ocenit. Jeden hezký příklad spolupráce s praxí v této oblasti je například zde: http://www.ted.com/talks/devdutt_pattanaik.html