Zajímavé jsou příklady, které Dan Pink ve své přednášce uvádí. Mimo obligátního Google a možnosti je zaměstnanců pracovat na svých vlastních projektech, zmiňuje i americkou firmu, která nemá vůbec žádnou stanovenou pracovní dobu.
Proč to podle něj funguje? Protože vnější stimulace (odměna) je úspěšně nahrazena motivací vnitřní. A aby to fungovalo, je potřeba cukr a bič nahradit autonomií, mistrovstvím a smysluplností.
Když tak nad tím uvažuji, přijde mi, že je to totéž při vzdělávání. Už J. A. Komenský říkal, že "žák není nádoba, kterou je třeba naplnit, ale pochodeň, kterou je třeba zapálit." A skrze tři výše uvedené aspekty nejspíš vede cesta:
- dává-li vyučovaná látka studentům smysl, budou k ní přistupovat aktivněji a se zájmem,
- budou-li mít při učení se dostatečnou autonomii, mohou dělat chyby, experimentovat a užívat si to,
- a mistrovství je záležitost postojů - ochoty se neustále zlepšovat a pracovat na sobě.
Chceme-li tedy budovat znalostní společnost, asi by bylo záhodno přehodnotit to, jak by vůbec mělo vzdělávání fungovat. A změnit pravidla, nejen v odměňování. Co si o tom myslíte vy?
Zdravím, k téme tvorivosti na školách Vám odporúčam ešte jednu vynikajúcu prednášku z TEDu:
OdpovědětVymazathttp://www.ted.com/talks/lang/cze/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html